Jízda na kole může být pro někoho relaxací, pro jiného těžkým fyzickým tréninkem. Ačkoliv se cyklistika doporučuje lidem, kteří trpí bolestí kloubů, jako jeden z nejšetrnějších sportů, není vždy zárukou, že se častým šlapáním na pedály zdravotní stav nezhorší. Někdy nám zdraví nedovolí užívat si věcí, které máme tolik rádi. Existují lidé, kteří jezdí do práce na kole každý den, a to nejen kvůli tomu, aby si zlepšili kondici, ale také proto, že milují pohyb na čerstvém vzduchu, rádi se kochají okolím a je to pro ně určitý způsob terapie.
Alternativní náhrada za klasické kolo
Není to zas tak dávno, co byla elektrokola na silnici raritou. Dnes už to tak neobvyklé není. Potkáme-li na silnici kolo s motorem, většinou si říkáme, že je jeho řidič líný šlapat do pedálů a hned ho zavřeme do škatulky „lenoch“. Není to však úplně spravedlivé označení. Ono totiž i kolo s motorem má šlapky, které tam nejsou jen na parádu. Pravdou je, že motor usnadňuje jízdu. Například prudký kopec vyjedeme daleko snáz než na klasickém kole. Nicméně se nejedná o motocykl, ale stále o bicykl, jen trochu vylepšený.
Jak to tedy funguje
Elektrokolo se na první pohled nijak zvlášť neliší od klasického bicyklu. Má však pár vychytávek, které nám usnadní život a ušetří zdraví. V ose kola je umístěný elektromotor, jenž kolo pohání při šlapání a je napájen baterií. Baterii lze dobíjet doma v zásuvce. Na řídítkách pak najdete ovládací zařízení. Kromě toho, že motor neběží, pokud nešlapete. Pokud zabrzdíte, nebo přesáhnete určitou rychlost motor se vypne.
Pro řízení elektrokola není potřeba vlastnit řidičský průkaz. Zato bychom měli mít povinnou výbavu. Patří sem cyklistická helma, osvětlení, odrazky a zvonek.
Stejně jako je tomu u klasických kol, i ta motorová se prodávají v různých variantách podle terénu, pro nějž jsou určena. Rozlišujme tedy městské, krosové a horské elektrokolo.